TIDSREJSEN REGLER

 

Spillets indhold
1 spilleplade
4 spillebrikker (små) og 4 markeringsbrikker (store)
144 begivenhedskort og 72 stjernekort
4 papbrikker med bogstaverne A,B,C,D
1 timeglas
1 terning

 

Sådan spiller man spillet
Er man mere end 2 spillere, laves der op til 4 hold, der kæmper mod hinanden. Det anbefales at være 2-3 spillere på hvert hold. Hvert hold vælger en spillebrik og en markeringsbrik i samme farve. Holdene/spillerne placerer deres lille spillebrik på startfeltet på spillepladen. Den anden brik placeres udenfor spille-pladen. Der trækkes lod om, hvilket hold der starter. Det vindende hold slår med terningen. En spiller fra et modstanderhold trækker et begivenhedskort fra æsken og læser den begivenhed op, der har samme nummer som terningens øjne. Der er ikke forskel på sværhedsgrad eller kategori uanset begivenhedens nummer på kortet. Timeglasset vendes, og det første hold har nu 1 minut til at
gætte, i hvilken tidsperiode begivenheden foregik. Tidsperioden markeres med den store markeringsbrik på spillepladen. Det korrekte svar står på bagsiden af kortet, men må ikke læses, før alle hold har haft mulighed for at afgive deres svar. Hvis modstanderholdene ikke er enige i det første holds bud på en tids- periode, må de placere deres markeringsbrik på en anden tidsperiode på spillebrættet. Modstanderholdene skal placere deres brik lige efter, at det første hold har sat deres brik – uanset, om der er tid tilbage i timeglasset eller ej. Hvis de er enige i det første holds valg, skal de ikke placere brikken. Hvis det første hold har gættet tidsperioden rigtigt, må de flytte deres spillebrik to felter frem på spillepladen. Har de gættet forkert, bliver de stående.

 

Har et mod- standerhold gættet tidsperioden rigtigt, må de flytte deres spillebrik 1 felt frem på spillepladen. Har de gættet forkert, skal de flytte 1 felt tilbage. Der kan ikke rykkes tilbage over start. Uanset, om der svares rigtigt på tidsperioden eller ej, går turen videre til det næste hold, og spillet forstætter som ovenfor beskrevet. Når et hold/ spiller lander på et felt med eN stjerne:
Tillykke – I har nu mulighed for at komme på rejse i tidsmaskinen.
Næste gang det er holdets tur, trækker spillerne et stjernekort fra æsken. På kortet står der 4 oplysninger, som tidsmæssigt skal placeres rigtigt i forhold til hinanden. Holdet får udleveret de 4 brikker med bogstaverne A,B,C,D på. Ved hjælp af disse brikker løser de opgaven ved at placere brikkerne på de markerede felter på
spillepladen, der hedder 1,2,3,4. Holdet har 2 minutter til at løse opgaven – dvs. timeglasset vendes ialt 2 gange. Svaret står på bagsiden af kortet. Modstander- holdene får ikke mulighed for at byde ind med et svar på denne type opgave.
Hvis holdet har placeret alle bogstavsbrikkerne rigtigt i forhold til svaret på bag- siden af kortet, må de rykke deres spillebrik 3 felter frem på spillepladen. Har de placeret én eller flere forkert, bliver de stående hvor de er. Næste gang det er deres tur, skal de løse opgaven på et almindeligt begivenhedskort for at komme videre. Et hold får ikke mulighed for at svare på et stjernekort, hvis de lander på et stjernefelt efter at have rykket baglæns på spillepladen.

 

Sådan vinder man spillet
Det hold, der først får deres spillebrik i mål, har vundet spillet.

 

God fornøjelse

 

Download spillereglerne HER
 

  • Wix Facebook page

Mød os på Facebook

© Copyright MODSPIL 2013